Yhdistynyt seurakuntaväki otti Lahdessa selvän vaalivoiton – äänestysprosentti laski muutaman kymmenyksen

MicrosoftTeams-image (3).png

Lippu-uurna avattiin Keski-Lahden seurakunnassa vaalipäivänä heti vaalihuoneiston sulkeutumisen jälkeen. Kuva: Jani Mahkonen

Lahden seurakuntien yhteiseen kirkkovaltuustoon valittiin sunnuntaina 51 edustajaa vuosille 2023-2026. Vaalien selvä menestyjä on Yhdistyneen seurakuntaväen valitsijayhdistys. Se sai kirkkovaltuustoon kaikkiaan 23 edustajaa. Yhdistyneen seurakuntaväen listalta löytyy lisäksi vaalien ääniharava, 141 ääntä valtuustoon kerännyt nastolalainen Ohto Oksanen. Oksanen keräsi suurimman äänipotin jo vuoden 2018 seurakuntavaaleissa.

Isoja äänisaaliita kirkkovaltuustoon keräsivät myös Tarja Koljonen Keski-Lahdesta (127 ääntä), Mika Falk Joutjärveltä (111) ja Urpo Karjalainen Keski-Lahdesta (110). Eniten ääniä saaneiden luettelo on hyvin miesvoittoinen.

Tulkaa kaikki -liike kasvatti valtuustossa edustajamääräänsä 13:een. Kokoomus ja sitoutumattomat sai 6 paikkaa, Kristillis-yhteiskunnallinen sos.dem. vaaliliitto 5 paikkaa, Kirkko keskellämme 2 paikkaa ja Tavalliset seurakuntalaiset 2 paikkaa.

Ääniä annettiin Lahden seurakuntien viiden paikallisseurakunnan alueella yhteensä 5560, mikä tarkoittaa, että äänestysprosentti on 8,9. Vuoden 2018 vaaleissa äänestysprosentti oli 9,3, joten laskua kertyi muutaman kymmenyksen verran. Ennakkoon äänesti 4,9 prosenttia seurakuntalaisista.

Myös paikallisseurakunnissa Yhdistynyt seurakuntaväki säilytti suurimman valitsijayhdistyksen asemansa. Suurimmassa seurakunnassa eli Keski-Lahdessa se sai läpi 6 edustajaansa seurakuntaneuvostoon. Tulkaa kaikki -liike kiri Kokoomus ja sitoutumattomat -valitsijayhdistyksen ohi saaden 5 paikkaa neuvostoon.

Launeella Yhdistyneellä seurakuntaväellä on 7 ja Tulkaa kaikki -liikkeellä 3 paikkaa. Joutjärvellä Yhdistynyt seurakuntaväki sai läpi peräti 8 edustajaa eli seurakuntaneuvoston enemmistön. Tavalliset seurakuntalaiset sai Joutjärvellä läpi 3 edustajaa.

Salpausselällä Yhdistynyt seurakuntaväki voitti 6 edustajallaan täpärästi Tulkaa kaikki -liikkeen, joka sai läpi 5 ehdokastaan. Nastolassa puolet eli 7 edustajaa neuvostosta tulee Yhdistyneestä seurakuntaväestä. Nastolassa äänestettiin kaikista Lahden alueista aktiivisimmin: 12,6 prosenttia nastolalaisista käytti äänioikeuttaan.

Vaalien tulokset ovat alustavia. Vaalilautakunnat vahvistavat lopulliset tulokset viimeistään 23. marraskuuta.

Lahden yhteiseen kirkkovaltuustoon kaudelle 2023-2026 valitut seurakunnittain:

Keski-Lahti: Tarja Koljonen, Urpo Karjalainen, Hannu Kuokkanen, Erkki Suhonen, Risto Tarkiainen, Erkki Nieminen, Katri Nivala, Lauri Halme, Mauno Nivala, Kari Valkama, Tarja Pölkki, Harri Lidsle, Anneli Viinikka, Raimo Luukkanen, Minna Saarelma-Paukkala

Laune: Risto Kaakinen, Regina Leppänen, Kati Lampén, Marja-Leena Vierumäki, Heikki Kotinurmi, Esko Taipale, Marju Markkanen, Martti Miettunen, Alvar Külmäsu, Jukka Koljonen, Hannele Talja

Joutjärvi: Mika Falk, Kari Simolin, Tiina Wallin, Maria Björkman, Pekka Kemppainen, Erja Rainio, Elina Tammilehto-Juntunen, Pauliina Palo, Veli-Pekka Toivonen, Tapani Ripatti

Salpausselkä: Asko Raita, Sirkku Pelkonen, Vuokko Vänskä, Terttu Pohjolainen, Antero Helanterä, Leena Kaartinen, Minna Vallo, Seija Sunna

Nastola: Ohto Oksanen, Pertti Arvaja, Salla Natunen, Päivi Eskola, Juha Istukaissaari, Sinikka Ruuska, Hannu Rahkonen

Keski-Lahden seurakuntaneuvostoon valitut:

Erkki Suhonen (Yhdistynyt seurakuntaväki), Tarja Koljonen (Tulkaa kaikki), Urpo Karjalainen (Yhdistynyt seurakuntaväki), Katri Nivala (Tulkaa kaikki), Risto Tarkiainen (Kokoomuslaisten ja sitoutumattomien valitsijayhdistys), Erkki Nieminen (Kristillis-yhteiskunnallinen sos.dem. vaaliliitto), Marketta Ihalainen (Yhdistynyt seurakuntaväki), Hannu Kuokkanen (Tulkaa kaikki), Kari Valkama (Yhdistynyt seurakuntaväki), Mauno Nivala (Tulkaa kaikki), Tarja Pölkki (Kokoomuslaisten ja sitoutumattomien valitsijayhdistys), Raimo Luukkanen (Yhdistynyt seurakuntaväki), Harri Lidsle (Tulkaa kaikki), Erpo Heinolainen (Kristillis-yhteiskunnallinen sos.dem. vaaliliitto), Tilda Strandén (Tavalliset seurakuntalaiset) ja Anna-Liisa Halme (Yhdistynyt seurakuntaväki)

Launeen seurakuntaneuvostoon valitut:

Risto Kaakinen (Yhdistynyt seurakuntaväki), Regina Leppänen, (Yhdistynyt seurakuntaväki), Kati Lampén (Tulkaa kaikki), Marja-Leena Vierumäki (Kirkko keskellämme), Atte Nurminen (Yhdistynyt seurakuntaväki), Heikki Kotinurmi (Kokoomuslaiset ja sitoutumattomat), Jouni Vallinen (Yhdistynyt seurakuntaväki), Marju Markkanen (Kristillis-yhteiskunnallinen sos. dem. vaaliliitto), Alvar Külmäsu (Tulkaa kaikki), Anni Siivonen (Yhdistynyt seurakuntaväki), Hannele Talja (Kirkko keskellämme), Seppo Linkola (Yhdistynyt seurakuntaväki), Kerttu Nygren (Yhdistynyt seurakuntaväki), Sisko Kekkonen (Tulkaa kaikki)

Joutjärven seurakuntaneuvostoon valitut:

Mika Falk (Yhdistynyt seurakuntaväki), Auli Haarala (Yhdistynyt seurakuntaväki), Tiina Wallin (Tavalliset seurakuntalaiset), Sonja Falk (Yhdistynyt seurakuntaväki), Pekka Kemppainen (Yhdistynyt seurakuntaväki), Maria Björkman (Kokoomuslaisten ja sitoutumattomien valitsijayhdistys), Erja Rainio (Yhdistynyt seurakuntaväki), Elina Tammilehto-Juntunen (Tavalliset seurakuntalaiset), Pauliina Palo (Tulkaa kaikki), Aarre Pohjola (Yhdistynyt seurakuntaväki), Tapani Ripatti (Kristillis-yhteiskunnallinen sos. dem. vaaliliitto), Veli-Pekka Toivonen (Yhdistynyt seurakuntaväki), Tiina Vilkuna-Rössi (Tavalliset seurakuntalaiset), Markus Valkama (Yhdistynyt seurakuntaväki)