Hoitohaudoille kesäkukkien sijaan perennoja 2024 alkaen – tule Marian kammariin kuulemaan lisää perennahoidoista

Hautakivi ja perennakasveja.

Maksaruohot ja esikot viihtyvät auringon lämmittämillä istutuspaikoilla. Kuva: Satu Harju

Lahden seurakuntayhtymän hautainhoidossa tarjotaan vuodesta 2024 alkaen vain perennahoitoja. Haudat hoidetaan muuten kuten ennenkin, mutta kesäkukkien sijaan haudoille istutetaan perennoja eli monivuotisia ruohovartisia koristekasveja. Aiemmin hoitohautojen palveluvalikoimassa on ollut sekä perennoja että kesäkukkia. Muutos koskee vain vuodesta 2024 lähtien solmittavia uusia hoitosopimuksia. Nykyiset hoitosopimukset jatkuvat ilman muutoksia sopimusten mukaisesti määräajan loppuun asti.

Lahden seurakuntayhtymä järjestää helmikuussa perennahoitoa koskevia esittelytilaisuuksia. Tilaisuudet järjestetään seurakuntakahvila Marian kammarissa (Vapaudenkatu 6, Lahti) ti 20.2. klo 10–14 ja ti 27.2. klo 10–14.

Tilaisuuksissa jaetaan tietoa perennahoidoista ja niissä on mahdollisuus kysyä ja keskustella hautausmaiden esihenkilöiden kanssa. Tämän lisäksi Lahden seurakuntien hautausmailla järjestetään toukokuussa hautojen hoidon palvelupäivät.

Kesäkukkien vaihtaminen perennoihin suojelee ympäristöä

• Kesäkukat kasvatetaan vuosittain kasvihuoneissa, perennat ovat monivuotisia
  • Kesäkukat tarvitsevat enemmän lannoitetta ja vettä
  • Palvelumuutos kertakäyttökulttuurin vähentämiseksi