60 prosenttia lahtelaisista aikuisista lukee Kirkonseutua

60 prosenttia lahtelaisesta aikuisväestöstä lukee Kirkonseutu-lehteä, selviää suomalaisten seurakuntien kevättalvella 2021 toteuttamasta tunnettuuskyselystä. Kirkonseutua luki Lahdessa 66 prosenttia kaikista naisista ja 53 prosenttia miehistä.

Tutkimuksessa haastateltiin 508 lahtelaista 18 vuotta täyttänyttä henkilöä osana valtakunnallista 6 800 hengen tutkimusaineistoa. Kirkonseudun lukemista tutkittiin nyt ensimmäisen kerran sitten tammikuussa 2020 tapahtuneen lehtiuudistuksen.

Niistä vastaajista, jotka lukivat Kirkonseutua, 52 prosenttia kertoi lukevansa jokaisen lehden, 20 prosenttia noin joka toisen lehden ja 28 prosenttia harvemmin.

Seurakuntalehden lukeminen painottuu vanhempiin ikäryhmiin, eli 45 vuotta täyttäneisiin ja on korkeimmillaan yli 65-vuotiaissa. Lukeminen jakautuu eri ikäryhmien välille entistä tasaisemmin, ja lehdellä oli säännöllisiä lukijoita myös 25-34-vuotiaiden joukossa.

Kirkonseudun verkkosisältöjen suosio on kasvussa: sivunäytöt kasvoivat viime vuonna 24 prosenttia. Painettuun lehteen nähden verkkolukeminen on vielä pienimuotoista. Yhdeksän prosenttia lahtelaisista kertoi lukevansa kirkonseutu.fin juttuja kuukausittain.

Kirkonseutu jaetaan ilmaisjakeluna noin 55 000 lahtelaiseen talouteen. Kyselyn virhemarginaali on 4 prosenttiyksikköä.

Wed May 26 09:08:20 EEST 2021